Hírek

Új verseny egy bevált helyszínen

2016.03.18.

Horváth Zsolt soproni vitorlázó és modellvitorlázó erőfeszítéseinek eredményeképpen idén újra lesz modellvitorlás verseny a Fertő-tavon.

Komoly hagyományai vannak a fertőrákosi modellvitorlázásnak, melyek most életre kellhetnek. Az ötletgazda szervezővel beszélgettünk az ígéretes kezdeményezésről.

 

CM: Mióta modellvitorláznak a Fertő-tavon?

HZs: Forrásaim szerint az 1980-as évek legelején már szelték a habokat modellvitorlások. Akkoriban kezdték el ezt a sportágat elsősorban az Soproni Városi Modellezőklub, később Sopron Medellező Egyesület, valamint az Ady Modellező Egyesület, később Sopron-Erkel MK keretein belül. Versenyeket is rendeztek, 1985-ben rendezték meg az első Barátság Regattát. Egy-egy idézet azokból az évekből:

 

„A vitorlás hajó modellek 1987. évi országos bajnokságát a fertőrákosi vitorlástelep vizén rendezték. A háromnapos OB-n 69 hajó állt rajthoz. A rekkenő hőségben délelőtt és délután jó szél volt, a déli órákban pihenőt rendelt a szélcsend.
F5-X - 17 induló
1. Tóth István, Medicor, 10,5 p.
2. Forrai Csaba, Százhalombatta, 12,75 p.
3. Sosztarich Tamás, Sopron, 18,5 p.
F5-10 - 22 induló
1. Strenner János, Százhalombatta, 6,25 p.
2. Fejes János, Medicor, 12,75 p.
3. Tóth István 12,75 p.
F5-M - 30 induló
1. Varga Pál, Kecskemét, 7,25 p.
2. Tóth István, Medicor, 11,25 p.
3. Sosztarich Tamás, Sopron, 21 p.
F5-M ifjúsági
1. Forrai Csaba, Százhalombatta, 27 p.
2. ifj. Eredics István, Ölbő, 48 p.
3. Jancsó Miklós, Sopron, 98 p.”
„1990."VI. Barátság Regatta" rádióirányítású vitorlás hajómodellek nemzetközi versenye, Sopron-Fertő-tó, július 5-8. A versenyt, a Soproni Ünnepi hetek keretében immár hatodik alkalommal rendeztük meg a fertőrákosi vitorlás és üdülőtelepen A verseny színvonalának, népszerűségének jele, hogy belevették az osztrák és NSZK versenynaptárakba, sőt a NAVIGA nemzetközi esemény-naptárába is. Egész falu alakult ki a klubház mögötti területen sátrakból és lakókocsikból. A verseny sportértékét igazolta, hogy ismét eljöttek azok a külföldi versenyzők, akiket országukban, de az európai élvonalban is legelöl tartanak nyilván. Az F5-10 osztályban beérkezett 49 nevezés, indult 36 fő, az F5-M osztályban beérkezett 63 nevezés, indult 55 fő. 
Eredmények F5-10 osztály
Ifjúságiak
2. Bödő Zsolt, Ölbő, 51,0 p,
3. Garay György, Sopron-Erkel MK. 52 p.
F5-M osztály
Ifjúságiak
2. Bödő Zsolt, Ölbő, 103 p,
3. Garay György, Sopron-Erkel MK. 145 p.
A Fertő-kupa 1990. évi védője (1988 után másodszor) Sosztarich Tamás, Sopron, 89 p”

 

CM: 1992-ben csúcsra ért a soproni modellvitorlás sport, amikor a világbajnokság volt a Fertő-tavon. Mi történt azóta?

HZs: Néhány év múlva abbamaradt a versenyzés. Jó ez így talán egy kicsit furcsa, de valóban, néhány év múlva eltűnt a modellezés a tóról. Előbb az 1995-ben rendezett 10. Barátság Regattával lezárult a versenyrendezés, majd a versenyzők is lassan elkoptak. Egészen addig nem volt modellezés, amíg 2006-ban nem jöttem rá arra, hogy hiányzik a vitorlázás. Pár évvel előtte ugyanis abbahagytam a kalózozást. Ha nagyban nem, akkor kicsiben. Vásároltam is egy vitorlás modellt. Ez egy 95cm-es francia vitorlás volt. Ő volt a mézesmadzag, ami aztán belerántott a modellvitorlázásba. Elkezdtem utánajárni, hogy miként lehet versenyezni Magyarországon. A következő évben már volt rendes versenyhajóm, amivel elindultam a hazai versenyeken. A versenyzőtársaimban merült fel, hogy miért nem rendezünk a tapasztalt, és a modellvitorlázásban elismert Sosztarics Tamással együtt versenyt a Fertőn.  2008-ban rendeztük meg az elsőt. Nagy örömünkre, a korábbi fertős versenyek nem merültek a feledés homályába, 25 F5-E és 26 F5-M hajó indult, magyar, román, szlovák, osztrák, cseh, és német színekben, ami a mostani körülmények közt igencsak jónak mondható. Sajnos 2013-ban rendeztük meg az utolsót. A tó elhínarasodása ugyanis mindent elrontott.

CM: Hálás feladat a Fertő-tavon modellvitorlás versenyt rendezni, hiszen mindenki nosztalgiával gondol az ott töltött napokra. Miben fog hasonlítani az új verseny a korábbiakra és miben lesz más?

HZs: A pálya helyszíne adott, ebben mindenképpen hasonlít. Bár a Tamás most, a válaszok írásakor, felvetett egy új helyet, ami megmozgatja a fantáziánkat. Remélem, a látogatottsága sem hagy alább az elmúlt évtized versenyein tapasztaltaknak, ha a hőskor (80-as, 90-es évek) induló létszámát nem is érhetjük el, továbbra is jönnek az osztrák, talán a cseh, a román, a szlovák barátaink. Három napos verseny lesz most is, de megcseréljük az osztályok napjait. Bemelegítésként pénteken az F5-M osztály futamai zajlanak, amit szombaton és vasárnap az egyméteres osztály követ.

CM: Mikor lesz a regatta?

HZs: október közepén, október 14-16-án. Erre az időpontra kellett tennünk. A hínár nagy úr, főleg a modellvitorlázás esetében. Teljesen irreálissá teszi a versenyzést. Elrontja a játék örömét. A versenyzők tehetetlenül nézhetik csak a miatta lelassult hajójukat, hogyan rohan el mellettük a mezőny. A szüneteltetés évei alatt azt tapasztaltam, hogy ekkorra elfogy. Egy másik ok az, hogy akkor még a Fertőn, a szövetség telepén működik az infrastruktúra. Még nem zárják el a vizet. Valamint az is fontos, hogy akkor még az időjárás is elviselhető az egész nap a parton álló, fel-alá mozgó versenyzők számára.

CM: Milyen hajóosztályok számára lesz idén verseny a Fertő-tavon?

HZs: Ahogyan a korábbiakban már említettem kettő, illetve a kettő az tulajdonképpen három. Három, mert a Marblehead osztály mellett az egyméteres hajókat kétfélekép is díjazzuk. Abszolút kategóriában, ahol a NAVIGA F5-E osztály hajóival közösen értékeljük az IOM hajókat, és mivel felkérést kaptunk az IOM osztályszövetségtől, az IOM osztályt külön is értékeljük.

CM: Úgy tudom, hogy a bécsi modellvitorlás klub tiszteletbeli tagja vagy, számítasz a klubtársaid részvételére? Lesznek esetleg más külföldi résztvevők is?

HZs: Igen, természetesen itt lesznek a fiúk. Tavalyelőtt az őszi I. Karl Scmidt emlékversenyen nagy meglepetés ért, amikor az eredményhirdetéskor kaptam egy oklevelet a versenyt rendező MiniYachtklub Wien vezetőitől arról, hogy tiszteletbeli tagjukká fogadnak, értékelve az addigi, velük kapcsolatos aktivitásomat. Bízom abban, hogy a korábbi éveknek megfelelően a többi országból is érkeznek hajók, és idén is jó hangulatú versenyt futunk.

CM: A jövőben, minden évben megrendezed ezt a regattát?

HZs: Szeretném. A Fertő-tavi Vitorlás Szövetség is nagyon szeretné, mindenben támogattak eddig is, és most is. Ami miatt mégiscsak feltételes módban mondhatom ezt, az a hínárhelyzet. Ez keresztbe tehet az elképzeléseinknek. 

CM: A végére egy személyes kérdés, melyik a Te kedvenc hajóosztályod és mi az oka, hogy azt részesíted előnyben?

HZs: Marblehead hajóval kezdtem modellvitorlázni. Ez egy Walicki hajó volt. Janusz Walicki egy fogalom a modellvitorlázásban. Fogalom az egész világon. Hajói megtalálhatók mindegyik földrészen. Sokat köszönhetek neki, valamilyen szinten barátokká is váltunk. Az ő átszellemült arca a mai napig előttem van, amikor a nyolcadik emeleti lakásában, az ablakon keresztül nézte a képzeletbeli hajóját miközben nekem mutatta, nem szabad az adót nézni az irányítás közben. A kedvenc mégsem az általa épített hajó, hanem az egyméteres osztályú hajóim. Korábban egy Cockatoo, most egy BritPop! Hogy miért? Nem is tudom, a szívnek parancsolni nem lehet. De komolyra fordítva a szót, itt nagyobb a mezőny, több a helyszín, erősebbek a versenyzők és az osztály népszerű. A hajó méretei kellemesebbek, sebessége nekem megfelelőbb. Meg … szeretem!

Köszönöm, hogy ilyen részletesen tájékoztattad a vitorlázókat erről az új versenyről. Biztos vagyok benne, hogy mindenki nagyon várja, hogy ismét a Fertő-tavon versenyezzen, felelevenítse a nosztalgikus emlékeket. Ígérem, hogy mi ott leszünk és beszámolunk a regattáról.

További hírek